Van idee naar website

Proces

Draaiend, proces

U heeft een idee en van daaruit moet een website ontstaan? Daar heeft u ongetwijfeld over nagedacht. Ted ook en daarom vermeldt Ted hier een lijstje met onderwerpen waarvan hij vindt dat deze aandacht verdienen. Mogelijk is dit lijstje helder voor u en weet u precies wat u allemaal wil. Mogelijk wil u er nog een en ander aan toevoegen. Dat is prima. Een goede voorbereiding is het halve werk, ook mbt websites.

Doelgroep

Wereld

Wat is het doel van de website? Is het een site voor een camping, kapper, tennisclub, zangkoor, filmclub of bloemist? 

Iedere website haar eigen doelstellingen en voorzieningen. Ter illustratie:

  • de camping wil een reserveringssysteem op de website en recensies plaatsen
  • de kapper wil informatie geven over nieuwe trends en aanbiedingen promoten
  • de tennisclub wil iedere week actuele competitiegegevens publiceren
  • het zangkoor wil de site om leden te werven en deze tevens inzetten als intern communicatiemiddel
  • de filmclub wil trailers en recensies verzamelen
  • de bloemist wil een webshop

Domeinnaam

Home, domein

De site heeft een naam nodig, de domeinnaam. Daar staat een extensie achter. Ted heeft gekozen voor tedsites.NL maar dat is geen wet. Zo wil de tennisclub mogelijk www.de ballenmeppers.nl (algemeen), de kapper www.jipknipt.com (commercieel) en de het koor www.singasong.eu (europees).

Op www.mijndomein.nl bijvoorbeeld kunt u checken of de naam nog vrij is.

Stijl

Oog

Heeft u een slogan, motto of lijfspreuk? Altijd goed voor de herkenbaarheid als ook een logo of huisstijl. Hoe moet de site gaan ogen? Statisch en rustig of juist flitsend en dynamisch? Strakke lijnen en rechte hoeken of wat meer organisch door gebruik van vormen, illustraties, fotografie, video? 

Ontwerp

Potlood

Neem een potlood en papier en maak een schema zodat de structuur van de site duidelijk wordt. Denk na over de landingspagina, de homepage, het eerste wat de bezoeker ziet. En houd er rekening mee dat een bezoeker alle belangrijke zaken zo snel mogelijk wil zien. Ook de navigatie moet overduidelijk zijn. Niemand zit te wachten op een zoekplaatje.

Kleuren

Vindt u kleuren belangrijk? Is er een hoofdkleur? Of meerdere kleuren? Welke kleuren zijn passend en welke juist niet? Vaste regels zijn er niet. Kleuren kunnen uw site maken of breken.

Daarom is het niet verkeerd om uw neus eens in de kleurenleer te steken. Gaat u voor signaal rood, zakelijk blauw, veilig groen, optimistisch oranje, vrolijk geel of spiritueel paars? Harde of zachte kleuren?

Tip: Kijk eens naar Adobe Color voor kleurenschema’s. U kunt hier ook een foto uploaden en de kleuren extraheren. Nog meer praktische info vinden we bij Colors on the Web.

Teksten

Spreken is zilver maar zwijgen is goud. Veel mensen nemen de tijd niet om te lezen. Dus probeer zo veel mogelijk te zeggen met weinig woorden. Zorg voor voldoende contrast en maak de letters niet te klein (minimaal 16 px) en kies vooral geen krullerige of handgeschreven varianten tenzij u daar bewust voor kiest.

Wat regellengte betreft zegt een vuistregel: max 50 tot 70 tekens per regel. Maak paragrafen bij voorkeur niet langer dan 4 tot 5 regels en zorg voor koppen.

Kijk eens op Google fonts om enige inspiratie op te doen. Kies niet meer dan 2 of 3 lettertypes per website.

Media

Camera

Heeft u afbeeldingen of andere media die bij uw website passen? Zo nee, hoe wil u dat realiseren? Willekeurig afbeeldingen van het www plukken is een slecht idee omdat deze auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn. Er bestaan sites met rechtenvrij foto- en ook filmmateriaal. Bijvoorbeeld www.unsplash.com, www.freepik.com en www.videovo.net. Er bestaan meer van dergelijke sites.

Ted kan fotografie en andere media ook voor u verzorgen.

Social

Linkedin

Wil u sociale icoontjes plaatsen ten behoeve van onder andere Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Pinterest en dergelijke? Let er dan op dat deze ook correct gelinkt zijn. Niet gelinkt staat wellicht interessant maar zo slordig en dat gebeurt niet zelden. Mijn advies: Überhaupt niet doen tenzij u daar gegronde redenen voor heeft.

Privacy

Privacy

Wanneer u, hoe eenvoudig en op welke manier dan ook gegevens van personen verzamelt heeft u een privacyverklaring nodig waarin u aangeeft wat u met deze gegevens doet.

Dus wanneer u een contactformulier op de site heeft zal u dus moeten zeggen wat u met ingezonden gegevens doet. U bent dan zelfs verplicht om een beveiligde verbinding te realiseren (SSL) zodat verstuurde gegevens moeilijker te onderscheppen zijn door mensen die daar doelstellingen mee nastreven waar u niet blij van wordt.

Ook wanneer u gebruikt maakt van een plugin als Google Analytics verzamelt u gegevens van personen en moet u dit vermelden op de website.

Wat betreft cookies: Voor het plaatsen van alleen functionele cookies heeft u geen toestemming van de gebruiker nodig. Dit scheelt weer een popup waar niemand op zit te wachten.

Disclaimer

Wetgeving

Disclaimer: Met een privacyverklaring verklaart u dat gegevens van anderen bij u in goede handen zijn en dat u daar (hopelijk) geen misbruik van maakt. Andersom kan het verstandig zijn om uw eigen gegevens ook te beschermen door bijvoorbeeld het eigendomsrecht van zaken op uw website duidelijk te maken. Dergelijke zaken kunnen we in de disclaimer vermelden.

Hosting

Hosting

U heeft een provider nodig om uw site te hosten. Een goede provider is niet automatisch de duurste. Via die provider kunt u vaak ook de domeinnaam regelen. Let erop dat de provider ook een beveiligde verbinding levert (SLL, de website begint dan met https://… ).

In geval van een WordPress website is het nuttig wanneer u gebruik kunt maken van het CDN netwerk en Varnish of andere caching technieken. Dat levert aanzienlijke snelheidswinst op. Bij nagenoeg alle providers kunt U een Mysql database aanmaken die nodig is voor WordPress. Waar u nog op kunt letten is de PHP versie, die moet actueel zijn.

Tot slot

Bloem

Voorgaand is zeker niet uitputtend maar zo komt u al een heel eind in de voorbereiding van uw idee naar website.  Allemaal zaken die er ook bij horen. Alleen al om dit gegeven stel ik dat een goede website niet op een achternamiddag of in een dag gerealiseerd kan worden, in tegenstelling tot wat sommige prijsvechters beweren.

Zelfs wanneer u bijvoorbeeld gebruik maakt van een handige en goede online diensten als Wix, Jimdo en soortgelijke. Het kost u altijd meer tijd en energie dan u in eerste instantie denkt.

Scroll naar top